presco

P.R.E.S.C.O. GROUP, jeden z wiodących podmiotów działających na rynku obrotu wierzytelnościami detalicznymi w Polsce, wypracowała w 2014 r. skonsolidowane przychody w wysokości 45,02 mln zł oraz zysk netto na poziomie 1,98 mln zł. Przed rokiem było to odpowiednio 61,77 mln zł i 5,07 mln zł. Wpływ na wyniki grupy w 2014 r. miała optymalizacja modelu operacyjnego przenosząca nacisk na windykację polubowną, która umożliwia maksymalizację odzysków w dłuższej perspektywie czasowej. W minionym roku P.R.E.S.C.O. przekazało też do obsługi relatywnie mniejszą liczbę spraw z nowo nabytych portfeli, co wynikało z przyjętej w ostatnich latach stabilnej polityki inwestycyjnej. W drugiej połowie 2014 r. grupa zwiększyła jednak aktywność na tym polu. W efekcie w całym roku nabyła portfele wierzytelności za ponad 16 mln zł, tj. o 14% więcej niż w 2013 r., przy czym wartość nominalna zakupionych pakietów była wyższa o 125% r/r. Równocześnie, celem zapewnienia większej bazy przychodowej, P.R.E.S.C.O. w roku 2014 uruchomiło operacyjnie dwa projekty strategiczne.

Plast-Box, jeden z najnowocześniejszych producentów opakowań z tworzyw sztucznych w Europie, wypracował w 2014 roku skonsolidowane przychody w wysokości 146,53 mln zł wobec 146,79 mln zł uzyskanych rok wcześniej. Równocześnie grupa osiągnęła 14,13 mln zł zysku ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 19% r/r oraz 13,89 mln zł zysku na działalności operacyjnej, czyli o 20% więcej niż przed rokiem. Ponadto, zwiększyła się też skonsolidowana EBITDA Plast-Boxu - o 13% r/r do poziomu 21,03 mln zł. Pomimo wahań na rynku walutowym wynikających z sytuacji na Ukrainie, a co za tym idzie konieczności naliczenia ujemnych różnic kursowych, Plast-Box zamknął rok 2014 zyskiem netto w wysokości 2,68 mln zł.

Plejada nowych dań czeka na klientów restauracji Sphinx w najnowszej sezonowej ofercie pod hasłem „Gwiazdy sezonu - Kulinarne Superprodukcje”. We wkładce do menu pojawiło się sześć wyjątkowych propozycji, jak hummus, krem selerowy z nutą truflową, łosoś z bukietem zielonych warzyw, sałata z wątróbką w porzeczkach, polędwiczki w żurawinie czy  deser „Sekret Orientu”. Jako „Goście Specjalni” w nowej wkładce występują trzy wyborne steki z polskiej wołowiny: polędwicy, rostbefu i antrykotu. Oferta będzie dostępna w restauracjach Sphinx do 28 kwietnia.

Najlepsze projekty prezentów zostaną wyłonione w konkursie Best Gift Design towarzyszącym pierwszym Targom Gift Show Poland, które odbędą się w dniach 22-24 maja br. w Centrum MT Polska w Warszawie. Konkurs przeznaczony jest dla osób tworzących kreatywne upominki, fanów produktów DIY i handmade, studentów i absolwentów kierunków projektowych, a także wszystkich zainteresowanych designem. Na autorów najciekawszych pomysłów czekają nagrody pieniężne, w tym nagroda główna w wysokości 5 000 zł. Patronat nad konkursem objął Instytut Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej oraz Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi.

Prawie 10,5 mln dorosłych Polaków (33%) przyznaje, że miesięczne dochody wystarczają im tylko na podstawowe wydatki – wynika z badania zrealizowanego przez PBS na zlecenie P.R.E.S.C.O. GROUP w ramach programu edukacyjnego „Wydatki Kontrolowane”. Dla 2,9 mln osób (9%) pensja, zasiłek bądź renta to wręcz za mało, by pokryć tego typu koszty. Jednocześnie jak pokazuje badanie co szósty (18%) respondent deklaruje, że zdarza mu się pożyczać pieniądze, by zaspokoić bieżące potrzeby. Natomiast co 10. Polak (10%), gdy tylko dostaje swoje miesięczne dochody, wybiera się na zakupy i wydaje większość pieniędzy.

Kuchnia włoska jest najpopularniejszą kuchnią zagraniczną wśród osób robiących spożywcze zakupy w sieci – wynika z danych internetowego supermarketu Frisco.pl. Produkty z Półwyspu Apenińskiego pojawiały się w niemal połowie (44%) koszyków klientów e-sklepu w całym 2014 roku. Na kolejnych miejscach uplasowały się produkty kulinarne typowe dla Meksyku (23% zamówień), Francji (14%), wyroby związane z kuchnią azjatycką, w tym głównie z sushi (10%) oraz żywność tajska (9%).

Popularna sieć restauracyjna Sphinx otworzyła swój najnowszy lokal w Kołobrzegu. Restauracja mieści się w Galerii Hosso przy Placu Ratuszowym 3. To pierwszy Sphinx działający w tym nadmorskim mieście.

Sfinks Polska, do której należą sieci restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło i WOOK, osiągnęła na koniec 2014 r. jednostkowe przychody ze sprzedaży na poziomie 165,4 mln zł wobec 141,2 mln zł rok wcześniej, co daje 17-procentowy wzrost. Jednocześnie zysk netto spółki po IV kwartale 2014 r. wyniósł 34,6 mln zł, podczas gdy na koniec 2013 r. Sfinks generował stratę na poziomie 3,6 mln zł. Tym samym w ciągu roku spółka poprawiła jednostkowy wynik netto o ponad 38 mln zł. Znaczna różnica wobec pierwotnych szacunków opublikowanych w prognozie wynika przede wszystkim z poprawy rentowności biznesu, wyższej niż zakładano wyceny znaku towarowego Chłopskie Jadło i wyższej wyceny aktywa podatkowego. Jednocześnie zmiana na poziomie zysku netto spowodowała większą od prognozowanej poprawę kapitałów własnych, tj. do poziomu -14,7 mln zł na koniec 2014 r., podczas gdy rok wcześniej wynosiły one -50,6 mln zł.

Blisko połowa (44%) dorosłych mieszkańców dużych polskich miast co najmniej raz w miesiącu wybiera restaurację lub inny lokal gastronomiczny na spędzenie wieczoru i posiłek – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie restauracji Sphinx przez Gfk Polonia. Jednocześnie 32% respondentów z Warszawy, Krakowa, Gdańska, Poznania i Wrocławia przyznało, że jeszcze 10 lat temu na kolację do restauracji przychodzili rzadziej niż obecnie. Taki trend wzrostowy obserwuje także ogólnopolska sieć Sphinx, mająca swoje lokale w całym kraju. Mieszkańcy dużych miast spotykają się wieczorem w restauracjach zarówno bez specjalnej okazji, ale też by celebrować wyjątkowe wydarzenia lub dni takie jak choćby walentynki.

Producenci i projektanci upominków, importerzy oraz osoby szukające prezentów na różne okazje spotkają się na premierowej edycji targów Gift Show Poland 2015. Wydarzenie skupiające branżę upominkową odbędzie się w dniach 22-24 maja br., w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska w Warszawie. Przez trzy dni na stoiskach zagranicznych i polskich wystawców zaprezentowane zostaną liczne artykuły promocyjne, gadżety reklamowe czy też pomysłowe prezenty okolicznościowe.

Ponad 9% dorosłych Polaków, czyli 2,86 mln osób, zapożyczyło się w ciągu roku u rodziny bądź znajomych – wynika z badania zrealizowanego przez PBS na zlecenie P.R.E.S.C.O. GROUP w ramach programu edukacyjnego „Wydatki Kontrolowane”. Jednocześnie do udzielenia bliskim finansowej pomocy w tym okresie przyznało się 7% badanych, co oznacza liczbę 2,24 mln osób. Najczęściej pożyczki prywatne - zarówno zaciągane, jak i przekazywane - opiewały na kwotę od 101 do 500 zł. Wśród pożyczkobiorców taki przedział kwotowy wskazało 42% osób, podobnie było w grupie pożyczkodawców - 43%. Jak pokazują badania, zdecydowana większość pożyczek prywatnych została już spłacona. Niemniej jednak więcej niż co czwarty (27%) pożyczkodawca wskazuje, że wciąż nie otrzymał swoich pieniędzy z powrotem. Do nieuregulowania długu przyznaje się też niemal co trzeci pożyczkobiorca (29%).

Plast-Box Ukraina, spółka zależna słupskiego Plast-Boxu, będącego jednym z najnowocześniejszych producentów opakowań z tworzyw sztucznych w Europie, wypracowała w 2014 roku zysk operacyjny w wysokości 29,4 mln hrywien. Niemniej jednak w związku z osłabieniem hrywny w IV kwartale, zysk ten nie pozwolił pokryć w całości strat wynikających z różnic kursowych naliczonych w minionym roku, których wartość na koniec grudnia sięgnęła 33,1 mln hrywien. Tym samym Plast-Box Ukraina odnotowała w 2014 roku stratę netto na poziomie 4 mln hrywien. By minimalizować wpływ wahań kursowych na wyniki spółka zamierza kontynuować działania podjęte w 2014 roku, dodatkowo rozszerzając ich zakres o nowe rozwiązania z obszaru finansów.